Centra logistyczne

Do tej pory zajmowałem się głównie zagadnieniami dotyczącymi przemieszczania ładunków w zastosowaniach logistycznych (aczkolwiek temat nie został w dalszym ciągu wyczerpany i będę do niego wracać nie raz w przyszłości). Nie mniej istnieje pewien cel w przemieszczaniu tych wszystkich towarów na odcinkach dochodzących nawet do tysięcy kilometrów.

Trudno sobie wyobrazić aby w sytuacji gdy klient podejmuje chęć nabycia jakiegoś wyrobu ten wyrób przywożono do niego wprost z fabryki. Gdybym chciał na przykład kupić japoński samochód to zupełnie irracjonalne byłoby dostarczenie mi go prosto z Japonii, z zakładu jaki go zbudował. Jednym z głównych celów logistyki jest przecież optymalizacja i minimalizacja kosztów dostarczania produktów z fabryk do odbiorców. Tymczasem taki samochód kosztowałby niebotyczne pieniądze gdyby trzeba było jeszcze doliczyć do jego ceny koszty transportu. By cała operacja była opłacalna trzeba dostarczyć większą ilość towaru na rynek docelowy. Rzecz w tym, że następnie trzeba gdzieś ten towar składować, i tu dochodzimy do celu.

Niezwykle istotnym czynnikiem w całym łańcuchu logistycznym jest magazynowanie towaru. W transporcie przebywa on jedynie przez krótki czas podczas gdy w magazynie może leżakować miesiącami (co też nie jest całkiem korzystne gdyż utrzymanie powierzchni magazynowej to też koszt, idealnie jest utrzymywać takie stany magazynowe by nie ponosić zbyt dużych kosztów składowania). W gospodarce globalnej dużą rolę odgrywają ogromne centra logistyczne gdzie zwozi się produkty różnego rodzaju z całego świata. Takie hale magazynowe mogą zajmować powierzchnię hektarów. Aby wiedzieć, w którym miejscu magazynu znajduje się dana partia towaru stosuje się skomputeryzowane i zautomatyzowane systemy do zarządzania takim magazynem. Najnowocześniejsze rozwiązania mogą obywać się w zasadzie bez udziału ludzi.

Nie mniej znaczące jest rozmieszczenie centrów logistycznych. Cały czas kierujemy się paradygmatem optymalizacji i minimalizacji kosztów. O lokalizacji centrum logistycznego decyduje wiele czynników, wśród których wiodącą rolę gra infrastruktura komunikacyjna (nie tylko drogi ale również linie kolejowe, lotniska, porty morskie i śródlądowe) oraz okalający takie centrum rynek zbytu. Centra logistyczne rozmieszcza się w takim natężeniu by koszt transportu między nimi oraz koszt transportu do docelowego odbiorcy był jak najniższy. Czasami niższe koszty obsługi uzyskuje się gdy większe centrum logistyczne obsługuje kilka krajów. Tak jest np. w przypadku centrum logistycznego firmy Amazon.com, które choć zlokalizowane w Polsce nawet nie obsługuje rynku polskiego.