Iveco Eurocargo - przykład samochodu do transportu drogowego

Najczęściej wykorzystywanym w logistyce krajowej środkiem transportu do przewozu stosunkowo niedużych ładunków (do kilkudziesięciu ton) jest bez dwóch zdań samochód ciężarowy. Samochody ciężarowe dzięki gęstej sieci szos są w stanie dowieźć ładunek w niemalże dowolne miejsce. Pomimo tego iż nie jest to najtańsza forma przewozu (transport kolejowy lub rzeczny są tańsze) to jednak żaden inny środek transportu nie zapewnia takiej uniwersalności jak ciężarówka.

W Polsce wśród firm transportowych zaobserwować można dość sporą popularność marki Iveco, która jest producentem m.in. świetnego samochodu ciężarowego Eurocargo.

Iveco Eurocargo to cała rodzina samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej (w zależności od wersji) od 6 do 19 ton, a w przypadku ciągników siodłowych nawet do 32 ton. Kolejne generacje tych samochodów produkowane są już od bez mała 25 lat. Samochody te dostosowane są do wykonywania szerokiego zakresu zadań od zastosowań transportowych do specjalnych, a niejako dodatkowo na basie ich podwozia produkowane są autobusy. Ponieważ w naszym przypadku największe znaczenie ma zastosowanie ich do przewozu ładunków tylko wspomnę o możliwych zastosowaniach specjalnych. Iveco Eurocargo może być wykorzystane po odpowiedniej modyfikacji jako pojazd bojowy straży pożarnej, betoniarka, a nawet może służyć w wojsku czego przykładem jest Wojsko Polskie wyposażone w kilkaset tych ciężarówek.

W zastosowaniach spedycyjnych możemy wyodrębnić dwa główne podtypy Iveco Eurocargo tj. jako klasyczna ciężarówka oraz ciągnik siodłowy (popularny TIR). W zależności od wersji samochody te rozwożą ładunki na trasach lokalnych, krajowych oraz paneuropejskich.

Jednym z głównych powodów dużej popularności Iveco Eurocargo są niskie koszty eksploatacji i tanie części zamienne. Dodatkowo wiele części zamiennych do Iveco Eurocargo jest produkowanych przez rozmaite firmy niezależne (szczególnie te do starszych generacji tych ciężarówek), co pozwala na zaoszczędzenie pewnych środków i jest bezpieczniejsze niż montaż oryginalnej części producenta ale używanej.

Współcześnie w produkcji znajduje się już VI generacja Iveco Eurocargo. Z generacji na generację rośnie ilość dostępnych podtypów i sposobów konfiguracji i tak jest i w tym przypadku. Dostępnych jest przeszło 11 tys. różnych kombinacji konfiguracji Iveco Eurocargo szóstej generacji co umożliwia spełnienie chyba wszystkich możliwych potrzeb klientów. Wyposażono je również w najnowocześniejsze silniki typu Tector, a gama skrzyń biegów obejmuje również automatyczne skrzynie biegów.